چي كار كنيم زبانمون خوب بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
وبلاگ زبان انگليسي برترشاهدبقيه الله برازجان
وبلاگ آموزشي زبان انگليسي استان بوشهرشهرستان دشتستان

چیکار کنیم زبانمون خوب بشه؟

زیاد پیش میاد که از ما میپرسند چیکار کنیم زبانمون خوب بشه؟ من از پایه مشکل دارم، چیکار کنم؟

همه میدونیم که نمیشه یک روش خاص رو تجویز کرد به عنوان تنها راه یادگیری....بسته به اشخاص و 

جامعه روشهای مختلف و متنوعی بر اساس تحقیق پیشنهاد شده است. مطالب جالبی در وبلاگ دپارتمان 

زبان انگلیسی دانشگاه تهران یافتم که به نظر من برای زبان آموزان در ایران بسیار مفید است.

 

اگر ميخواهيد زبان انگليسي (و هر زبان ديگري را) به شكل حرفه اي و صحيح فرا بگيريد اين هفت قانون يادگيري زبان را به خاطر داشته باشيد و بر اساس آن عمل كنيد:

قانون اول: هميشه جملات و پاراگرافهاي كوتاه را مطالعه و مرور كنيد: حفظ لغت به تنهايي كافي نيست. بله بايستي شما بتوانيد جايگاه لغت در جمله را به شكل صحيح تشخيص دهيد و كاربرد آن ياد بگيريد. به اين منظور بايستي هميشه جملات و پاراگرافهاي كوتاه را مطالعه كنيد. تهيه فهرستي از واژگان و لغات و مرور روزانه آنها در يادگيري زبان هيچ نقشي ندارد و اشتباه بزرگي است كه صرفا بخواهيد لغات و كلمات را از حفظ كنيد. بلكه بايد اين لغات و كلمات را در جملات و پاراگرافها مدام ببينيد و بخوانيد. هر گاه لغت جديدي را مشاهده كرديد، سعي كنيد آن را در قالب جمله قرار دهيد و جملاتي را كه آن لغت در آن قرار دارند را كشف كنيد ( يك روش مفيد: براي اين منظور مي توانيد آن لغت را گوگل جستجو نماييد و متنهايي را كه به كار رفته را چند بار مطالعه كنيد)

قانون دوم: هرگز قواعد گرامري را مطالعه نكنيد!: ممكن است كه از اين قانون تعجب كنيد اما بدانيد كه اين قانون، يكي از مهمترين قوانين يادگيري زبان است. به بسياري از زبان آموزان و دانشجويان، گفته شده كه براي يادگيري زبان بايستي قواعد دستوري و گرامري را به خوبي مطالعه كنند در صورتي كه اين روش غلط و اشتباهي براي يادگيري زبان است و بسياري از اين افراد، سالها به مطالعه زبان پرداخته اند و چيز زيادي نياموخته اند و به سختي مي توانند به انگليسي صحبت كنند. مسئله اصلي اين است كه زماني كه شما يك كتاب حاوي دستورهاي مختلف گرامري را به دقت مطالعه مي كنيد و بعد ميخواهيد به انگليسي نيز صحبت كنيد، دائما اين دستورهاي گرامري در ذهن شما نويز ايجاد مي كنند و اجازه نميدهند كه ذهنتان به راحتي كلمات و جملات را بر زبان شما جاري گرداند و نتيجه اين كار اين مي شود كه به جاي تمركز بر مكالمه و تلفظ و گفتگو، دائما به دستورات گرامري فكر مي كنيد.  به ياد داشته باشيد كساني كه به زبان مادري صحبت مي كنند، از همان ابتدا به راحتي به آن زبان صحبت مي كنند و اصلا نيازي به گرامر ندارند و مطالعه گرامر، در مراحل بعدي دبيرستان و صرفا براي بهبود شيوه نگارش انجام ميشود. قواعد گرامري به شكل ناخودآگاه و از طريق مكالمه و گفتگوي دو طرفه و از طريق شنيدن بايستي در ذهن شما قرار بگيرد و شما نيز آنها را از طريق گفتگو و مكالمه تمرين كنيد.

قانون سوم: خوب بشنويد: همانگونه كه در قانون دوم گفتيم، مطالعه قواعد گرامري براي يادگيري زبان شيوه غلطي است. فراموش نكنيد كودكان از همان هنگامي كه زبان به صحبت مي گشايند تا زماني كه به مدرسه مي روند به خوبي مي توانند حرف بزنند، بي آنكه نيازي به مطالعه قواعد گرامري داشته باشند. قانون سوم به شما ميگويد كه براي يادگيري زبان، مي بايست شنيداري خود را تقويت كنيد و بر اين اساس مي بايست خوب بشنويد و تا مي توانيد بشنويد. خوب شنيدن، روشي است كه كودكان از والدين خود مي آموزند. آنها با استفاده از شنيداري زبان خود را تقويت مي كنند. پس شما نيز با استفاده از شنيداري و گوش خود، زبان خود را تقويت كنيد.

قانون چهارم: عميقا ياد بگيريد: اين قانون بسيار بسيار مهم است. عميقا يادبگيريد. تصور كنيد شما سه كلمه آب،‌ دريا و اقيانوس را مي شنويد. ذهنتان به طور ناخودآگاه اين سه كلمه را در سريعترين زمان ممكن از يكديگر تفكيك مي كند. يادگيري عميق انگليسي نيز به شما كمك ميكند كه در مواجه به كلمات و هنگام خواندن جملات و عبارات، در سريع ترين زمان ممكن و همزمان معاني و كاربردهاي آنها را در ذهنتان و به شكل خودكار تفكيك كنيد. يادگيري عميق، كليد اصلي براي يادگيري مكالمه و صحبت كردن است. يعني مكالمه اي كه در لحظه اتفاق بيفتد و نيازي به مكثهاي طولاني مدت نداشته باشد و به اصطلاح "مكالمه بدون نياز با فكر كردن، ترجمه كردن، بدون نياز به فكر كردن به قواعد گرامري"، شما فقط صحبت ميكنيد و به آساني هم صحبت مي كنيد. بدون هيچ زحمتي. زماني كه شما به زبان مادري خودتان صحبت ميكنيد، نيازي به سعي كردن و تلاش كردن و فكر كردن به قواعد گرامري نداريد. يادگيري عميق يك زبان نيز به شما كمك ميكند تا به راحتي به آن زبان حرف بزنيد. مطالعه سريع كتابهاي مختلف و واژگان و عبارات، شيوه صحيحي براي يادگيري عميق نيست زيرا همانطور كه سريع مي خوانيد، سريع از حافظه شما پاك مي شوند. يكي از اشكالات يادگيري در مدرسه و دبيرستان و دانشگاه نيز اين است كه شما مجبور هستيد سريع فصول كتابها را مرور كنيد و به خوبي نمي توانيد آنها را ياد بگيريد. ممكن است در زمان امتحان و آزمون، نمره خوبي نيز بگيريد اما بعد از مدتي مي بينيد كه نمي توانيد به خوبي حرف بزنيد. كليد يادگيري عميق تكرار و تكرار و تكرار است. تعدادي از لغات در يك پاراگراف، همان لغات در پاراگرافهاي جداگانه، همان پاراگرافها در متون مختلف، همان پاراگرافها به شكل فايل صوتي، همان لغات به شكل گفتگو و مكالمه و اين كليد يادگيري عميق است. يادگيري يك درس به شكلهاي مختلف و متفاوت. تكرار يك مفهوم، اصطلاح، ضرب المثل، جمله، عبارت و پاراگراف به شكلهاي مختلف (متن، صوتي، فيلم، تصويري) به شما كمك ميكند كه عميقا آن را يادبگيريد و اين تكرار گاه بايستي به 30 بار برسد اما به شكلهاي مختلف و نه به يك شكل خاص و خسته كننده!.

قانون پنجم: بهره گيري از نكات داستانهاي كوتاه: در مورد قانون دوم گفته شد كه قواعد دستوري و گرامري را مطالعه نكنيد. خب سوال اين است كه پس چطوري قواعد گرامري و دستوري را يادبگيريم. يك شيوه براي اين كار استفاده از داستانهاي كوتاه و توجه به نكات گرامري آنهاست. البته بايستي اين نكات را موقع شنيدن چند باره يك داستان كوتاه فرا بگيريد و توجهي به قواعد گرامري آن نكنيد. يك روش اين است كه شما يك داستان كوتاه را در قالبهاي زماني و چندم شخص مختلف (روايت اول شخص، روايت سوم شخص، روايت قصه گويانه) مطالعه و گوش دهيد. مطالعه و گوش دادن داستانهاي كوتاه حاوي نكات گرامري، ذهن شما را با تغييرات گرامري صحيح ومرتبط با زمانهاي مختلف آشنا مي كند و به اين تريب، شما گرامر را به راحتي مي آموزيد و اين كار بدون مطالعه مستقيم نكات گرامري صورت مي گيرد و به شكل ناخودآگاه وارد ضمير شما مي شود.

قانون ششم: از منابع صحيح براي يادگيري استفاده كنيد: منظور از منابع صحيح چيست؟ منظور منابعي است كه شباهت زيادي به منابع افراد بومي يك زبان داشته باشد. براي مثال، اگر علاقه زيادي به خواندن داريد، به هيچ وجه منابع درسي را مطالعه نكنيد. بلكه داستانهاي كوتاه، رمانها، و كتابهايي را استفاده كنيد كه مورد علاقه شماست. يا در مورد شنيدن، فرق زيادي است در اينكه شما يك مكالمه درسي را گوش بدهيد تا مكالمه اي كه در فضاي واقعي اتفاق افتاده است. اگر ميخواهيد زبان و شنيداري زبان را خوب فرا بگيريد، سعي كنيد مكالمه هايي را گوش بدهيد كه واقعي هستند. زيرا در اين مكالمه ها، لهجه ها، حالات رفتاري، حركات دست و صورت و كليه رفتار به شكل واقعي بروز مي كنند. بهترين منبع براي يادگيري و تقويت شنيداري، استفاده از پادكستها هست.( پادكستهاي فراواني در موضوعات مختلف در اينترنت منتشر مي شوند كه شما مي توانيد مقاله مربوط به پادكستها را اينجا ببينيد و با روشهاي يافتن و استفاده از اين پادكستها آشنا شويد). نمونه ديگر، مشاهده فيلمهاي سينمايي زبان اصلي است كه براي تقويت و درك بهتر مكالمات و گفتگوها بسيار مفيد هستند. مورد ديگر، استفاده از كتابهاي صوتي است. كتابهاي صوتي منبع خوبي براي يادگيري و تقويت شنيداري محسوب مي شوند (فهرستي از كتابهاي صوتي قابل دانلود بزودي در اين وبلاگ و كلوب فرهيختگان منتشر خواهند شد). كتابهاي صوتي يعني كتابهايي كه توسط يك شخص روخواني شده اند و به صورت فايل صوتي نسخه اي از آن استخراج شده است. نيازي به مطالعه كتاب نيست و شما فقط گوش بدهيد و با شنيدن سعي كنيد جملات و پاراگرافها و عبارات و نكات گرامري را ياد بگيريد. براي شروع مي توانيد از كتابهاي صوتي مخصوص كودكان آغاز كنيد يا از كتابهاي صوتي سطح بندي شده استفاده نماييد. يكي از بهترين نمونه هاي منابع شنيداري، اخبارهاي روزانه راديوها هستند (نظير بي بي سي، راديو npr و ...)، تماشاي سريالهاي تلويزيوني نيز بهترين و قوي ترين ابزار مكمل محسوب ميشود (سريالهاي لاست، دكستر و ...)؛ اينها منابع واقعي و صحيح براي يادگيري زبان هستند.

قانون هفتم: از روش "بشنو و جواب بده" استفاده كنيد: اين قانون يكي از مهترين و اصولي ترين قوانين يادگيري زبان است و با عمل به آن، گرامر، مكالمه، شنيداري، واژگان و جمله سازي شما نيز بهبود پيدا مي كند و تقويت مي شود. "بشنو و جواب بده"، اين روش در قالب داستانكهاي كوتاه، كمك بزرگي به تقويت يادگيري زبان مي كند. در اين روش، شما به يك داستان كوتاه گوش ميدهيد و سپس به سوالاتي كه از شما به شكل شنيداري پرسيده ميشود به شكل شنيداري پاسخ مي دهيد. اين شيوه، فراتر ازشيوه گوش دادن صرف و شنيدن مكالمه هاي دو نفر است بلكه ذهن شما را براي يادگيري به چالش مي كشد. سوال و جواب و دوباره سوال و جواب و دوباره سوال و جواب و اين باعث ميشود كه ذهن شما نيز درگير مكالمه شود و سعي كند كه نكات شنيداري، لغوي، گرامري و جمله سازي و اصطلاحات يك مكالمه و متن را به شكل شنيداري فرا بگيريد.  


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 26 دی 1391برچسب:, :: 21:19
محدثه رهنما

درباره وبلاگ


به وبلاگ دانش آموزان برتراستان بوشهرشهرستان دشتستان خوش آمديد
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ زبان انگليسي برترشاهدبقيه الله برازجان و آدرس englishshahed.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 116
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1